Rahoitusprosessin luottopakki

TEKSTI: Jaana Kosunen | KUVA: Sami Lamberg

Dokumentaatioasiantuntija Sari Litjan tehtävänä on pitää huolta siitä, että rahoitusdokumentit on tehty oikein, oikeaan aikaan ja löytyvät sieltä mistä pitääkin. Litja on keskeinen rahoitusprosessin toimivuuden varmistaja paitsi kollegoilleen, myös asiakkaille.

Sari Litjan työ on osa asiakasprosessia, jonka tavoitteena on tyytyväinen asiakas. Työhön kuuluu moninaisia dokumentaatio- ja elinkaarivaiheen tehtäviä sopimusten valmistelusta päätösdokumenttien tarkastamiseen ja vakuuksien hallintaan. Kaikkien parissa pääsee tekemään töitä yhdessä asiakkaiden kanssa.

Litja ja muut rahoitusdokumentaation tiimiläiset tekevät työtä, jonka arvo tulisi monille näkyväksi vain tilanteissa, joissa hommat jäisivät tekemättä. Dokumentaatioasiantuntijan tehtävänä on huolehtia, että rahoitusdokumentit ovat asiakkaalla ajallaan ja sovitun mukaisina ja nimet ovat papereissa silloin, kun pitääkin.

Tarkka ja luotettava taustatuki, sellainen Litja haluaa olla.

– Työn täytyy haastaa ja opettaa jatkuvasti jotain uutta. Silloin se motivoi ja tuo uutta virtaa pitkään alalla olleelle konkarillekin, hän sanoo.

Projekteista lisävirtaa arjen perustyöhön

Motivoivaksi Litja kuvailee työtään erityisesti juuri nyt, kun Kuntarahoituksella käynnissä olevat mittavat uudistusprojektit haastavat joka päivä kokeneenkin asiantuntijan. Tietämystään hän on päässyt hyödyntämään viimeisen vuoden aikana niin vakuushallintajärjestelmäprojektissa, kirjallisten panttikirjojen sähköistämisprojektissa kuin antolainajärjestelmän uusimisprojektissakin. Jokainen näistä projekteista on myös askel kohti yhtä isoa tavoitetta, paperitonta dokumentaatiota.

Välillä mielekäs työ meinaa viedä totaalisesti mennessään.

– Työpäivä on niin täynnä mielenkiintoisia juttuja, ettei aika riitä kaikkeen siihen, mitä haluaisin tehdä, hän nauraa.

Projektityössä Litjaa kiehtoo erityisesti yhteistyö eri osastojen välillä. Se antaa erilaisia näkökulmia ja varmistaa kokonaisuuden hahmottamisen sekä yhteisen, kaikkien kannalta parhaan ratkaisun löytämisen. Kehitysprojektien lopputuloksena työstä tulee mielekkäämpää, kun prosessit muuttuvat sujuvammiksi ja uudet toimintatavat järkevöittävät tekemistä.

Projektityön ohessa Litja on hoitanut ”normityöhönsä” kuuluvia tehtäviä sen verran, mitä aika on antanut myöden. 

– Asiakkaat tuovat työhöni juuri sen yllätyksellisyyden ja ihmisläheisyyden, josta erityisesti pidän. Koskaan ei voi tietää, mihin suuntaan päivä etenee ja mitä tapahtuu. Paras työstä saatu palaute on asiakkaalta tullut kiitos, hän sanoo.

Ongelmanratkaisua kävelyn tahdissa

Myös työlleen omistautunut tarvitsee välillä irtiottoja. Silloin kun kierrokset työpaikalla meinaavat käydä liian koviksi, sujauttaa Litja lenkkarit jalkaan ja lähtee reippaalle kävelylenkille. Rivakan askelluksen tahdissa mielessä poukkoilevat ajatukset pulpahtelevat pintaan usein uudenlaisina ja yllättävinä kokonaisuuksina.

– Työasioiden solmukohdat tuntuvat välillä tarvitsevan kunnon kävelylenkkiä ratketakseen, hän toteaa.

Liiaksi ei Litjan mieli työasioihin uppoudu, siitä pitää perhearki hyvin huolen.

– Kotona on kaksi teini-ikää lähestyvää nuorta. He palauttavat ajatukset kertarysäyksellä elämän perusasioihin. Siinä kalpenevat projektit ja muut työasiat – ja hyvä niin, asiat tärkeysjärjestykseen, toteaa hän hymyillen.

Kuka?

Sari Litja

  • Asuu Espoossa.
  • Valmistunut tradenomiksi Helsingin liiketalouden ja hallinnon ammattikorkeakoulusta.
  • Työskennellyt Kuntarahoituksessa yhdeksän vuotta.
  • Viihtyy vapaa-ajalla lenkkipolulla ja perheen kesken kotona. Perheeseen kuuluu aviomies sekä 10- ja 12-vuotiaat lapset.
  • Lukee mielellään monipuolista kirjallisuutta: Luen englanniksi naisten ’hömppäkirjallisuutta’, jotta saan ylläpidettyä kielitaitoani. Lisäksi yöpöydällä on juuri nyt Alexis Stenforsin teos Riskitekijä. Pankkimaailman pimeä puoli. Myös työhön liittyvää lukemista riittää, parhaillaan perehdyn hallituksen esitykseen uudesta korkotukilaista.

Kehitystyö nopeuttaa työtä ja varmistaa laatua

Kuntarahoitus on ottanut vastaan sähköisiä panttikirjoja lainojen vakuudeksi vuoden 2017 alusta lähtien, ja yhtiön hallussa olleet kirjalliset panttikirjat sähköistettiin viime vuoden lopulla. Digitoinnin myötä asiakirjojen käsittely on nopeutunut selvästi. Sähköinen käsittely lisää nopeuden lisäksi myös luotettavuutta, kun asiakirjat pysyvät aina tallessa, olivatpa ne kenen hallussa tahansa.

Panttikirjojen sähköistäminen on hyvä esimerkki dokumentaation kehitystyön vaikutuksista. Se nopeuttaa työtä ja varmistaa sen laatua. Kuntarahoituksen rahoitusdokumentaatiossa on parhaillaan meneillään monta samoihin isoihin tavoitteisiin tähtäävää projektia.

Uuden vakuuksienhallintajärjestelmän myötä vuosittainen asiakasraportointi tulee olemaan selvästi aiempaa yksityiskohtaisempaa. Se muun muassa mahdollistaa kiinteistövakuuksien ja jälkipanttien raportoimisen panttikirjatasolla.

Meneillään oleva antolainausjärjestelmän uudistaminen tulee merkittävästi sujuvoittamaan lainaprosessia, kun lainojen käsittelyn vaatima työmäärä vähenee. Se avaa myös monia uusia mahdollisuuksia asiakaspalvelun kehittämiseen.